Diesella model 111 “Røvskubber”.

Undersider:
Den trænger til restautrering.
Den trænger til restautrering.
Også motoren.
Også motoren.

img_02991

 I Kolding begyndte Diesella i 1949 at producerer motorer til at monterer bag på cykelstel, den blev produceret i fem forskellige farver på bensintanken, sort, sølv, flaskegrøn, (som vores er malet i) Diesellarød og efter sigende køkkenblå.  De var de første motoriserede knallertkøretøjer i Danmark, og kunne skyde den fabelagtige hastighed af ca. 60 km. t. denne motormodel hed model 111, senere begyndte man at producerer model 112, som kun kunne køre 30 km. t. I 1953 gik de over til at producerer krankmotor knallerter med centrifugalkobling, og senere de mere almindelig kendte knallertmodeller. Vores Diesella var vi så heldig, at finde i Nordborg på Als. Motoren er monteret på et forstærket herrestel, hos mekaniker Hansen i Sønderborg. Stellet er fra før 1942, da der ikke er årstalsbogstav på, og er, så vidt jeg har fundet ud af, en tysk stel af mærket Görriche. Motoren er en model 111.

Som der kan læses andensteds på hjemmesiden, er vi med til mange veteranknallertløb rundt omkring i landet. I år deltog vi i Ringkøbingløbet for 7. gang. Jeg deltog på min skubber og var så heldig, at den vandt Concours d Órigine (mest originale restaureret tohjulede køretøj) knallert og motorcykler. Det er en dejlig fornemmelse at vinde sådan en pokal, så ved man at andre værdsætter et stykke arbejde.

IMG_1984

IMG_2950

Der er også unge piger, der synes at en “skubber” er spændende.