Interessen for knallerter begyndte tidligt i min barndom. Jeg er født i 1946 i Herning, og jeg er stadig Herningdreng. Min far og storebror havde begge en N S U Quickly, og jeg var så heldig og få lov til at være med til at skrue, når skidtet gik i stykker. Da jeg fyldte 16 år, købte jeg min fars N S U Quickly model N fra 1954. Det er den med lille tank (se billede under teksten), så kunne jeg skrue i min egen maskine.
Det blev til en rigtig dejlig tid i Herning med alle de andre unge “drenge”. Vi mødtes meget tit på ”Tout Prèt”, datidens cafeteria i Østergade. Snakken gik, og det skete mange gange, at bemærkningen kom “skal vi have en slusevaffel”. Så gik det ellers i fuld fart på de tohjulede til Silkeborg.
Jeg kom meget på værkstedet hos J. M. Kjeldsen, Hernings N S U forhandler (se annonce for N S U Quickly under teksten), hvor jeg fik lov til at hjælpe med lidt af hvert.
Interessen for de tohjulede udviklede sig til, at jeg blev medlem af Herning Motor Sport. Det var i Arne Pander og Ove Fundins tid.
Her tog jeg C-licens, så jeg kunne være svingdommer og lignende. Jeg var med til at arrangerer motorløb i Sinding, Trial i Linnebjerg Bakker ved Ilskov, og var så småt med til planlægningen af Uhre Motorsportcenter. Til påskeløbet i Sinding i 1965, hvor jeg var svingdommer, var jeg så heldig, at jeg slap med skrækken og en ødelagt læderjakke, da én af kørerne styrtede meget tæt på mig. Else og jeg blev derefter enige om, at det nok var bedst, at jeg holdt op med denne interesse i hvert fald fysisk. Interessen fortsatte dog i større eller mindre målestok gennem årene.
En dag fandt vi en billig VeloSoleX på stumpemarkedet i Herning. Den blev købt link og sat flot i stand. Ved et tilfælde fandt jeg en Velo 5000, der var groet ind i et pilehegn. Jeg fik den renoveret, med tanke for videresalg. Jeg syntes, Else lige skulle prøve den, hun havde aldrig kørt knallert før, så det lykkedes med lidt overtalelse. OG SÅ VAR HUN SOLGT. Nu er det en fælles interesse, der fylder en del i vores hverdag.
Vi har fundet mange forskellige knallerter, nogen mere sjældne end andre.
Det er blevet til to ture til Frankrig til stumpemarked, hvor vi bl.a. fandt en VeloSoleX Tenor model S4. Den eneste i Danmark, da den aldrig har været importeret til landet.
Vi har været med til mange arrangementer, bl.a. veteranknallertløb rundt omkring i hele landet. Vi oplever naturen på en hel anden måde (lugte/dufte) end man gør i bil. Det kan varmt anbefales. Vi kommer steder man ikke kan opleve i bil. Skov og Naturstyrelsen giver nogle gange tilladelse til, at vi kan køre helt specielle steder, der kun er forbeholdt gående og cyklister.
Som det fremgår af denne hjemmeside, er det primært VeloSoleX og N S U Quickly, der har den største interesse. Se samlingen af N S U her. Link
Jeg synes, det skal nævnes, at to meget kendte personer har interesse for ét af mærkerne. Link Link
Vores hjemmeside er lavet som en side, der omhandler: At samle på veteranknallerter, restaurere dem og beskrive noget af det tekniske.
Hvis der skulle være spørgsmål omkring VeloSoleX og N S U Quickly, vil jeg gerne være behjælpelig. Send en mail via link, øverst til venstre på siden.
TV MidtVest har i øvrigt været på besøg i sommeren 2007 hvor de lavede en udsendelse om det at have en fælles”interesse” der giver indhold i hverdagen. Link
Der er også nogen, der har producerer noget specielt – kig engang. Link
Her er link til en DVD med navnet “Meine Velosolex Sammlung” der indeholder en hel del teknik, modeller og diverse andre spændende ting. Der kan bruges mange timer på at surfe rundt i de forskellige emner, god fornøjelse.
Har du spørgsmål til mig, er du velkommen til at kontakte mig på mail: l@ngborg-hansen.dk eller +45 23 48 21 44.
Her er jeg fotograferet til Majmarked i Herning 1964.