Min historie.

Undersider:

”BØRNEVELO”

MIN HISTORIE:
VeloSoleX model F 4.

VeloSoleX model F 4 (Børnevelo)
VeloSoleX model F 4 (Børnevelo)
Så er jeg gjort nogenlunde ren. :-)
Så er jeg gjort nogenlunde ren. 🙂

Min historie starter i 1968.
Importøren af VeloSoleX knallerter i Danmark, Simonsen og Nielsen, København, importerede mig til Danmark fra Sinfac fabrikkerne i Frankrig. Jeg fik påstemplet stel nummer 216. Jeg ved ikke om det betød, at jeg var det nummer i rækken, der kom til landet, men jeg kom jo trods alt.

Mit nummer på kronrøret.
Mit nummer på kronrøret.

Min direktør rejste en dag til Kauslunde Cykel- og Knallertforretning, for at snakke med indehaveren Jørgen Rasmus Møllegaard Hansen. Han havde dette år solgt mange VeloSoleXer, og sådan én som mig blev meget brugt som et tilbud til den forhandler, der havde solgt rigtig mange VeloSoleXer. Det vil sige, Jørgen kunne købe mig til kostprisen, så jeg kunne bruges til udstilling i forretningen og på messer etc.
Jørgen takkede nej, for der var jo ikke så mange penge i at handle med cykler og knallerter i denne periode, så der kunne ikke blive råd til sådan en investering.
Min direktør rejst hjem igen uden at få afsat mig, men jeg blev alligevel sendt med DSB til Kauslunde med en seddel påsat.
Der skete efterfølgende det, har jeg fået fortalt, at Jørgen en dag fik besked fra Godsekspeditionen om, at der var en pakke til ham fra Simonsen og Nielsen. Han blev meget sur, han havde overhovedet ikke bestilt varer fra det firma. Det var lige før middagspausen, så han nåede ikke at give besked om, at jeg skulle returneres, for dengang holdte DSB nemlig 2 timers middagspause.
Medens DSB havde middagslukket, passede Jørgen selvfølgelig sin forretning. Ding – Dong sagde butiksklokken. Ind kom en far for at købe to VeloSoleXer til sine tvillinger. Det var jo en god handel, så Jørgen blev glad, for nu kunne han jo hente de varer, der stod ved DSB, selv om han ikke havde bestilt dem.
Da han kom for at hente varerne, var der kun en ”lille” pakke med en Manilla mærkeseddel påhæftet, hvor der stod: ”TAK FOR KAFFE”.

I årene efter blev jeg brugt til udstilling i butikken og på messer i diverse haller.
Børnene sad meget på mig, men det kunne støttehjulene ikke holde til i længden, så derfor blev jeg hængt op i forretningen som blikfang.
Jørgen solgte senere forretningen, for at prøve et andet erhverv. Jeg blev derfor stillet op på loftet, hvor jeg har stået i mange år og samlet støv.
I marts 2012 bestemte familien Hansen sig for, at der skulle ryddes op. Jeg blev derfor sat til salg på Gul og Gratis. Til alt held så Else og Christian annoncen. De købte mig ubeset. Kom og hentede mig med det samme. Det er jeg glad for. Først fik jeg alt det grimme støv børstet af, og så har jeg igen været på stumpemarked. Ikke for at jeg skulle sælges, men for at blive udstillet på Veteranknallertklubben Aktivs stand. Her skabte jeg megen opmærksomhed. 🙂

DSC00067

Jeg bor hos Else og Christian, men det er deres barnebarn, Daniel på 3 år, der ejer mig. Han kommer af og til og besøger mig. Så skal vi ud og cykle, for jeg er hans VeloSoleX. Inden vi kører, husker han altid at tænde for lyset, og kontrollerer at det virker. Hans ben er endnu for korte til, at han kan træde pedalerne rundt, men hans morfar har en lang stang, så han kan skubbe.

Meget lille diskret motor.
Meget lille diskret motor.

Nogle gange holder vi pause, så han kan få sat min lille ”motor” til. Iiih – hvor vi hygger os sammen Daniel og så mig.

Daniel står og beundrer mig.
Daniel står og beundrer mig.
Daniel prøver lige at sidde på mig.
Daniel prøver lige at sidde på mig.

Jeg har i øvrigt stadig firmaklistermærket fra Kauslunde Cykel- og Knallertforretning siddende på bagskærmen, og der bliver det siddende.

Klistermærket fra den gang jeg var i forretningen.
Klistermærket fra den gang jeg var i forretningen.
Lige til sidst, jeg trænger da til lidt rengøring.
Lige til sidst, jeg trænger da til lidt rengøring.

Dette er min historie, men jeg synes lige, jeg vil fortælle lidt om, hvordan jeg er indrettet og hvorfor jeg populært bliver kaldt ”Børnevelo”

TEKNISK DATA:

André Citroën byggede i begyndelsen af 1920erne kopier af sine biler til børn, de kunne bruges som legetøj. Én af bilerne blev kaldt ”Le Citroennettes”Bilerne var monteret med en lille el-motor, det havde de stor succes med.
Dette inspirerede VeloSoleX fabrikkerne til at lave en kopi af deres store salgssucces VeloSoleX model 3800.
Modellen kom til at hedde VeloSoleX model F 4. Produktionsårene gik fra 1966 – 1975. Den blev produceret som børnecykel, så den kunne bruges fra 4 års alderen. Størrelsesforskellen kan ses på billedet.

Blandt det smarte er, at hele børnecyklen er lavet i miniatureudgave. Værktøjskassen er udstyret med mindre værktøj, som ligger mellem to stykker skumgummi. Cykelpumpen er også tilpasset størrelsen på bagagebæreren. Dækkene er i størrelse 400x35A Solex Y, som betyder langrillede, ligesom på model 3800. ”Motoren”er lavet af plastik. Der er monteret en lille skralle, der kan skubbes ind på forhjulet, den simulerer motorlyd, som på den rigtige model 3800. Pedalerne er monteret med friløb. Der er 12 tands kædehjul og 24 tands garnituretandhjul. Kæden er beskyttet med kædeskærm. Der er monteret tromlebremser på baghjulet og fælgbremse på forhjulet, begge betjent med plastik greb, der ligesom på model 3800 er bagvendt. Den er også udstyret med motorbøjle. Der kunne som ekstra tilbehør købes støttehjul. Det var den allerstørste gaveide, der kom på markedet i Frankrig i 1966.
Da model F 4 i dag er et stort samlerobjekt, er der samlere, der er begyndt at producerer retro reservedele.

Link til The VeloSoleX F4 A pictorial model history ligger på nettet.