N S U.

Undersider:

NSU model N: Dråbetank (lille) 1953-1955 – Første gear-knallert på det danske marked, 26” hjul tankindhold 3 liter, udstødning på venstre side, elastikfrakkeskåner og lakerede fælge.

NSU model N: Ballon tank 1955-1962 – Stadig som første model, dog med større tank, 4,5 liter. Og nu med udstødning på højre side, som er på alle efterfølgende modeller, stadig med lakerede fælge.

NSU model S: 1956-1962 – Blev nu leveret med forkromede fælge, samt med afskærmningsplader på siden af skærmene.

NSU model L: 1956-1961 – L for luksus blev leveret med pladestyr baghjuslaffjedring, lukket bagskærm, profil pladestyr, samt forkromede fælge. Populær kaldt ”Jordemormodellen.”

NSU model cavalino: 1957-1960 – Den første sportsprægede model, produceret i italiensk stil, med 23” hjul, og teleskop affjedring, både for og bag. For første gang en model med 3 gears motor, denne model kom dog ikke til Danmark.

NSU model T: 1959-1963 – Model T var formgivet af en svensker, også med affjedring for og bag, 3 gears motor og blæserkølet, ikke solgt i Danmark.

NSU model TT: 1959-1963 – Quickly TT blev lavet med 2 og 3 gears motor, men kun den med 2 gears motor blev solgt i Danmark.

NSU model TTK: 1960-1961 – Denne model er identisk med Quickly TT, dog kun med 3 gears motor og kickstart, med fodhvilere i stedet for pedaler, den blev ikke solgt i Danmark.

NSU model S 2: 1960-1961 – Meget sjælden model, 25 ” hjul, 3 gears motor, ikke solgt i Danmark.

NSU model N 23: 1961-1964 – Første model med 23 ” hjul som ikke var en speciel model, men en model der senere blev meget populær. Blev lavet med 3 gears motor, dog kun til det tyske marked.

NSU model S 23: 1961-1965 – Model S 23 havde en ny firkantet tank der rummede 6,6 liter, firkantet lygtehus der var lavet af plastik, den blev solgt i Danmark under betegnelsen K 23.

NSU model S/2-23: 1961-1965 – Denne model var identisk med ovennævnte, men forsynet med twinsæde og 3 gears motor, kun til det Tyske marked.

NSU model F 23: 1962-1965 – Denne model (sådan én vi har fundet) er samme konstruktion som ovennævnte dog med affjedring i bag. 3 gears motor til det tyske marked, blev kun solgt i Danmark med 2 gears motor i 1968.

NSU quick 50: 1963-1965 – Denne model var den sidste 50 ccm. NSU Quickly der blev produceret, lignede en motorcykel, havde 4 gears motor, nyt design og motorkonstruktion.

Fred. Rasmussen producerede 2 forskellige modeller kun til det danske marked.
NSU model N med profil pladestyr der blev solgt i perioden 1957-1958 og
NSU Quickly K 23 sport. Denne model havde forkromet tank, rustfri skærme, styrtbøjle, TT styr, twinsæde m.m. I daglig tale kaldes den ”Cowboymodellen”. Efter de oplysninger der er fundet, er den kun produceret i 150 eksemplarer.
Der er i flere forskellige lande produceret specielle modeller af NSU Quickly ligesom i Danmark. Så der er findes modeller, som vi ikke kender her i landet.
NSU fabrikken leverede i hele produktionsperioden motorer til flere lande, der blev indbygget i stel, ligesom vi kender fra dansk knallertproduktion.
Der blev produceret mere 1,1 million  NSU Quickly knallerter og mere end 2 millioner Quickly-motorer.

Her ligger artiklen skrevet af Preben Hansen:                                          NSU Quickly & NSU Quick 50.