VeloSoleX.

Undersider:
År Stel type-betegnelse Motor-typebetegnelse Karakteristika Kilder
1940 Intet stel Motor til fast montering på cykler. 45 ccm. 38×40 mm. 0,4 hk. v. 2000 o/min. 1. prototype 1) 11) 12)
1942 650 2. prototype. Nu buet rørstel med 26” hjul, svarende til 650 mm. Samme motor som ovenfor. 12)
1946 650 Nu kommerciel produktion. Samme motor som ovenfor. Tank og svinghjulsdæksel af letmetal. Intet motorhusdæksel. Luftfilterhus direkte ovenpå karburator. Tændrør lodret ned i topstykket. Stempel med kam. Motoren er stadig fastspændt på stellet, uden mulighed for at vippe. Langt lodret stykke af udstødningsrør. Forlygte monteret ovenpå motorhus. Dæksel til skyllekanal på forsiden af cylinder. Link. 1) 12)
1951Importstartertil DK. 600 ”Politikken” opgiver motorvolumen til at være 48 ccm. Pris 760 kr. + skat! Forlygte monteret på den lodrette del af styret, eller, almindeligvis, på motorhuset. Motoren kan nu vippes. Vippegrebet fastgjort til de to bageste bolte til topstykket/cylinder. Topstykket fastspændt med 3 bolte. Tank rummer 1,0 liter. Hjulstørrelse 24” svarende til 600 mm. Metaldæksel over forreste del af motorhus. Topfart 28 km/t. Centralt støtteben. Import af denne type til DK: så sent som dec./1954. Link. 2) 3) 12)
1952 600 330, gl. Ny motor og karburator. 49 ccm. 39,5×40 mm. 0,55 hk. 1,3 liters tank. Tank og svinghjulsdæksel stadig glatte. Cirkelrundt luftfilterhus ovenpå topstykket, med firkantet stykke bagud over karburator. Tændrør nu skråt fremad. Udstødningsrør nu med langt, skråt stykke. Skjold bag karburatoren. Fra 1954 cirkelrund forlygte integreret i motorhusdæksel. Link. 1) 3)
1955fra 1.10.55i DK. 600 330, ny Samme motor og stel. Tank og svinghjulsdæksel i starten stadig glatte, fra 1957 imidlertid med 2 vandrette, parallelle ”volde”. Cylinder stadig uden TUM mærke. Link. 1) 3) 5)
1956 660 330 39,5×40 mm. 30 km/t. Tændrør stadig skråt fremad. Nyt stel: rørstel med trinbræt. Stadig 24 ” hjul, og derfor stadig gammelt for og bagparti. (som 1955). Tank og svinghjulsdæksel stadig glatte. Stadig udstødning som 1955. Link. 1) 3) 12)
1957 1010 1010 Ny S-formet udstødning. Nyt stempel, svagt buet i toppen, og tilsvarende topstykke. Nu ovalt blankt luftfilterhus. Tank og svinghjulsdæksel med 2 parallelle volde. Det er denne overgangsmodel, der hedder en ”1010er” Cylinder Mrk. TUM 64. Link. 1)
19581.5.59i DK: 1400 1010 Nu 19” hjul, og dermed nyt for og bagparti. Stel og øvrigt, og motor, som 1010éren. Fælge 34 mm. brede. 1) 3)
1957 Micron Scooter knallert, udstyret med de samme motorer, som de sædvanlige modeller. Produceret indtil 1968, i alt 4.000 eksemplarer. Link. 12)
1959 1700   .48 ccm. 0,57 hk. Nu med centrifugalkobling med fast drivrulle. 4 % olie i benzinen 70 km/l. Luftfilterhus stadig blank. Cylinder Mrk. TUM 80. Link. 1) 5)
1961 2200 2200 Tændrør nu skjult i luftfilterhus, som nu er sort. Radiostøjdæmpning. Indtil medio 1962 til ca. motor nr. 2.450.000 er der monteret gammelt gas system med stang fra tommelgreb til fremadvendt gasspjæld. Herefter synkrongas, hvor forbremsekablet passerer og er fastspændt på det nu bagudvendte gasspjæld. Link. 12)
1964 3300 2200 Nu pladestel. Firkantet forlygte. Ny type benzinpumpe. Samme motorhus som 2200. Fælge 37 mm. brede. Tank først af stål, senere i serien af plastik. Link. 12)
1966 3800 3800 Nyt motorhus. Cylinder mrk. TUM 80A med nye skyllekanaler. Udskiftelig drivrulle. Fra 1967 med gashåndtag, så man kunne lukke for gassen i højresving. Bredere skærme. Link. 5)
1969 Flash6000 Ny motor Helt ny konstruktion. Motor over Kranken, med kardantræk til baghjulet. Dæk 16z2,00”. 35 kg. 49 ccm. 39,5x40mm. Kompressionsforhold 8,2:1. 1 hk. v.5.000 o/min. blæser kølet. 2,3 l. tank. I 1972 ændres Flash til model 6000, og får teleskopforgaffel. 7)
1970 3800 3800 De Luxe model med rustfrie stålskærme, og blå farve, kaldet ”DEN BLÅ ENGEL”. 49 ccm. 39,5×40 mm. 1 hk. v. 3.000 o/min. 83 km./l. 28 kg. Dæk 19×1,75” 110,000 solgt i DK. Pris: 998 kr. Forkromning bl.a. af lydpotten. Link. 1) 5) 6) 7)
1970 5000 3800 Nu 16” hjul. Dæk 16×2,00”. Forlygte på styret. Tank og svinghjulsdæksel hvide. 2½-3 % olie i benzinen, fra 1975 dog 2 %. Farver: orange, blå, gul eller sort. Solgtes sideordnet med model 3800. 1) 5)
1973 Plisolex 3800 Sammenklappelig 5000èr. Link.   Link-1             Link-2 12)
         
1973 8000Tenor Franco Morini. Anker Laura.S 4. Atter helt ny konstruktion, nærmest Puch Maxi lignende. Forskellige udgaver, bl.a. med og uden teleskopforgaffel. Også en model med 4 gear, blinklys og twinsæde. Franco Morini.Anker Laura.    S 4. 9) 1)
1974 4600 3800 Forlygte på styret. Motorløftegreb bag på motoren.Stadig 19” hjul. Beregnet til det amerikanske marked. Link. 8)12)
1974     Renault opnår kontrol over VeloSolex fabrikken, for derefter at afhænde aktiemajoriteten til Motobècane. Produktionen af model 6000 og Tenor stoppes, da de er direkte konkurrenter til Motobècanes`s produkter.  
1988     Yamaha har i mellemtiden overtaget (MBK) og stopper produktionen af VeloSolex, den sidste forlader fabrikken den 7. november 1988.  
1993     Produktionsudstyret bliver sendt til Ungarn og produktionen af ”S 3800” starter, den hedder ikke VeloSolex, men Black`n Roll. Link.  
1995     Impex, frankrig køber selskabet og forhandler S 3800, indtil de går konkurs i 1996.  
1996     George SAFAR overtager konkursboet, og genoptager produktionen, stadig i Ungarn.  
1997     S 3800 bliver typegodkendt i Danmark og den bliver forhandlet over hele landet.  
2006     LE E-SOLEX (elektrisk cykel) får sin debut på det Franske marked. Link.        Link-2  

VELO SOLEX TYPER.

 

 

 

Del                      karakteristik                                               modelbetegnelse

 

Stel                     a)   U-formet rørstel                                    650 og 600

                           b) Svagt buet rørstel med fodplade             660, 1010, 1400, 1700 

                                                                                                 og 2200.

                           c) Pladestel                                                  3300 og fremefter.

 

Hjulstørrelse      a)  24”(så vidt vides aldrig  26” hjul i DK)   600, 660 og 1010

                           b) 19”                                                            1400, 1700, 2200, 3300,

                                                                                                  3800 og 4600

                           c) 16”                                                            5000, 6000 og 8000.

 

Bremser                  Fælgbremse foran                                   Alle modeller helt fra 1951.

                                                                                              

Bagbremse:         a) Torpedo fuldnav og ikke andet              600, 660 og 1010.

                            b) Torpedo fuldnav og fælgbremse            1400, 1700*) og 2200

                            c) Torpedo fuldnav (valgfrit)  3300**) og eller stor frihjulstromle fremefter.

 

Sadel                    a)  Trekantet damesadel mrk.

                                   VeloSolex                                                600, 660 og 1010

                             b) Sadel mrk. Transat                                    1400, 1700 og 2200

                             c)  Bred vippesadel mrk.

                                  Pryma-Transat/VeloSolex                        3300 og fremefter.

 

Lydpotte                a)  Lille adskillelig potte

                                   lige under motoren                                    600 og 660

                               b)  Potte foran stænklappen;                        1010, 1400, 1700 og 2200

                                    langt buet rør                                             

                                c) Potten større                                             3300 og 3800 

                                d) Mindre bue på rør                                     3800 og 4600

                                e) Kort rør, lille bue                                       5000

                                f)  Helt anden konstruktion                            6000 og 8000

 

*)       Blev fra Frankrig leveret med 2 fælgbremser, hvilket ikke kunne godkendes DK.  Den danske importør måtte montere et Torpedo frihjulsnav med bremse

         i baghjulet, således at knallerten leveredes med 3 bremser.        5)

 

**)    Enten Torpedo bagnav med bremser i pedalerne eller Atom nav med friløb + 

         en håndbremser til baghjulet på styret.                                       5)

 

 

 

 

Importører                                                                           Bogstavkode i stelnr.

 

?    1951:              P.T.Nielsen, Vesterport 209, Kgh.

                              Kun import af motorer, til

                              motorer, til montering foran på

                              almindelig cykel.       11)

 

1951 – 71:             Simonsen og Nielsen, Kbh   9)  11)     WSN for færdigsamlede,

                                                                                            importerede H for dem,

                                                                                            der blev samlet på cykel-

                                                                                            fabrikken Hamlet i

                                                                                            Kastrup        9)

 

1954:                   I december 1954 får Jørgen Hansen, Olympic og

                            Crescent Cykler, Kbh., import-

                            tilladelse fra Sverige til at indføre

                            dels et parti svenske cykler og

                            knallerter og dels: et parti Velo

                            Solex’er af 1951 modellen.      10)

 

1971 – 77:          Skandinavisk Reservedele Industri

                           (SRI), Odense.                                        WSRI          10)

1977 – 80:          Mopedan, Odense                    5)              do            10)

Fra 1981:            Motobecane, Odense. (Kun import

                           af reservedele)                                        (WKM eller KM)    10)

1980:                  Salget i DK ophører.                  5)

1988:                  Salget i Vesttyskland ophører.   1)

1988:                  Produktion i Frankrig indstilles. 1)

 

Kilder:                1)  Markt, 1989 (Vesttyskland).

                           2)  Politiken, 1950.

                           3)  SRI, reservedelsblade.

                           4)  Skandinavisk Motorjournal, 1955.

                           5)  Poul Granhøj, Vester Skerninge. 1989.

                           6)  MC Revy, 1974.

                           7)  MC og knallert, 1972.

                           8 )  Velo Solex reservedelskatalog for

                                 3800 og 4600.

                           9)  Ove Hansen, tidl. fa. Simonsen og

                                 Nielsen, 1989.

                         10)  Børge Brunsgaard, Ridspolitiets

                                 tekn.afd., 1990.

                         11)  ’Styret’ 1950+51.

                         12)  Le Velosolex, 1989.

 

Udarbejdet af Søren Østergaard, Tåsinge. 15/5 – 1990.  Copyright. Udgave:1/12-90

 

Stor tak for uvurderlig hjælp skal rettes til Poul Granhøj, ligesom Ove Hansens og Børge Brunsgaards oplysninger har været nyttige.

 

Stor tak til Søren Østergaard for tilladelse til, at dette kompendium må ligge på hjemmesiden.  

 

                        

 

Nedenfor vil du se en hurtigere oversigt over VeloSoleX historie.

1905 Goudard og Marcel Mennesson stifter Solex fabrikken.
   
1910 Solex karburator patenteres.
   
1940 Marcel Mennesson fremstiller den første prototype af en 38 ccm. motor og i december 1940 bliver motoren monteret på en herrecykel med 700 mm. hjul. Det var den første Velosolex.
   
1942 Fremstiller man 700 Solex’er (2. prototype) primært beregnet til afprøvning blandt fabrikkens personale.
   
1946 Kommer de første VeloSolexer i handelen. Cylindervolumen er forøget til 45 ccm., tophastigheden 25 km/t og den kører 85 km. på 1 liter brændstof. Der produceres 15 stk. om dagen.
   
1947 British Petroleum (BP) fremstiller Solexine, en olie/benzinblanding, specielt beregnet til VeloSolex. Brændstoffet sælges i 2 liters metaldunke.
   
1951 Hjulstørrelsen ændres til 600 mm.
   
1952 Den første navngivne VeloSolex – type 330 – kommer dette år, cylindervolumen forøges til 49 ccm. Og nu kan motoren løftes fri af dækket med løftehåndtag.
   
1956 Type 660 introduceres på cykeludstillingen i Paris (stelændringer)
   
1957 Type 1010 kommer (motorændringer)- ny cylinder, stempel, topstykke og luftfilter.
   
1958 Type 1400 kommer – hjulstørrelse 550 mm. og tykkere dæk.
   
1959 Model 1700 introduceres med automatkobling, bl.a. som svar på konkurrencen fra Velo Vap.
   
1961 Model 2200 kommer med kosmetiske ændringer og forøget motorydelse.
   
1964 3300 stellet fremstilles af pladejern og bliver rektangulært – større sadel med kun 1 fjeder og forlygte bliver ligeledes rektangulær.
   
1966 3800 kommer – momentet er forbedret og vi ser de første farver, idet navnet 3800 står med hvide bogstaver på rød baggrund på luftfiltret.
   
1968 De første VeloSolex i farver introduceres, der laves en rød og en blå model. Produktionen er nu oppe på 290.000 enheder pr. år.
   
1968 Micron introduceres, den er med scooter hjul og en 3800 motor.
   
1969 Hel ny model kommer på markedet, Flash, med motor bygget ind i stellet, kardantræk og med skivebremser på baghjulet.
   
1970 5000 introduceres, 16” hjul, skærme af rustfri stål og forlygten placeret på styret, den fås i farverne gul, orange, blå og beige.
   
1972 Flash får teleskopforgaffel og navnet ændres til model 6000.
   
1973 Kommer Plisolex, det er en sammenklappelig variant af model 5000.
   
1973 Tenor ser dagens lys, det er anden gang man laver en knallert uden træk på forhjulet (Flash/6000 var den første ). Tenoren blev lavet i forskellige varianter.
   
1974 Model 4600 fremstilles til eksport, en blanding af 3800 og 5000.
  Ligeledes produceres der 2500 stk. af Tenor S 4 (den har 4 gear, manuel kobling og fodbetjent gearskift) en til hver VeloSolex forhandler i Frankrig.
   
1974 Renault opnår kontrol over Solex og samme år afhænder man aktiemajoriteten til Motobècane, der straks stopper produktionen af 6000 og Tenor, idet disse er direkte konkurrenter til Motobecáne`s produkter.
   
1988 Yamaha, som har overtaget Motobècane (MBK) stopper produktionen af VeloSolex. Den sidste 3800 bliver produceret 7. november 1988, og maskinerne bliver solgt og oplagret på havnen i Le Havre, Frankrig.
   
1993 Produktionsudstyret bliver bragt til Ungarn og en produktion af S3800 (den hedder ikke Solex) starter.
   
1995 Impex, Frankrig køber produktionsselskabet og producerer og sælger S3800 indtil de går konkurs i 1996. M. George SAFAR køber konkursboet og genoptager produktionen, stadig i Ungarn. Den produceres i farverne sort, hvid, gul, sølv og grøn (rolland garros frensh open).
   
1997 De danske myndigheder typegodkender S3800 og Barok Mobility starter importen til det danske marked. Der er forhandlere fordelt over hele landet.
   
2006 LE E-SOLEX ( elektrisk cykel) får sin debut på det Franske marked.