År | Stel type-betegnelse | Motor-typebetegnelse | Karakteristika | Kilder |
1940 | Intet stel | — | Motor til fast montering på cykler. 45 ccm. 38×40 mm. 0,4 hk. v. 2000 o/min. 1. prototype | 1) 11) 12) |
1942 | 650 | — | 2. prototype. Nu buet rørstel med 26” hjul, svarende til 650 mm. Samme motor som ovenfor. | 12) |
1946 | 650 | — | Nu kommerciel produktion. Samme motor som ovenfor. Tank og svinghjulsdæksel af letmetal. Intet motorhusdæksel. Luftfilterhus direkte ovenpå karburator. Tændrør lodret ned i topstykket. Stempel med kam. Motoren er stadig fastspændt på stellet, uden mulighed for at vippe. Langt lodret stykke af udstødningsrør. Forlygte monteret ovenpå motorhus. Dæksel til skyllekanal på forsiden af cylinder. Link. | 1) 12) |
1951Importstartertil DK. | 600 | — | ”Politikken” opgiver motorvolumen til at være 48 ccm. Pris 760 kr. + skat! Forlygte monteret på den lodrette del af styret, eller, almindeligvis, på motorhuset. Motoren kan nu vippes. Vippegrebet fastgjort til de to bageste bolte til topstykket/cylinder. Topstykket fastspændt med 3 bolte. Tank rummer 1,0 liter. Hjulstørrelse 24” svarende til 600 mm. Metaldæksel over forreste del af motorhus. Topfart 28 km/t. Centralt støtteben. Import af denne type til DK: så sent som dec./1954. Link. | 2) 3) 12) |
1952 | 600 | 330, gl. | Ny motor og karburator. 49 ccm. 39,5×40 mm. 0,55 hk. 1,3 liters tank. Tank og svinghjulsdæksel stadig glatte. Cirkelrundt luftfilterhus ovenpå topstykket, med firkantet stykke bagud over karburator. Tændrør nu skråt fremad. Udstødningsrør nu med langt, skråt stykke. Skjold bag karburatoren. Fra 1954 cirkelrund forlygte integreret i motorhusdæksel. Link. | 1) 3) |
1955fra 1.10.55i DK. | 600 | 330, ny | Samme motor og stel. Tank og svinghjulsdæksel i starten stadig glatte, fra 1957 imidlertid med 2 vandrette, parallelle ”volde”. Cylinder stadig uden TUM mærke. Link. | 1) 3) 5) |
1956 | 660 | 330 | 39,5×40 mm. 30 km/t. Tændrør stadig skråt fremad. Nyt stel: rørstel med trinbræt. Stadig 24 ” hjul, og derfor stadig gammelt for og bagparti. (som 1955). Tank og svinghjulsdæksel stadig glatte. Stadig udstødning som 1955. Link. | 1) 3) 12) |
1957 | 1010 | 1010 | Ny S-formet udstødning. Nyt stempel, svagt buet i toppen, og tilsvarende topstykke. Nu ovalt blankt luftfilterhus. Tank og svinghjulsdæksel med 2 parallelle volde. Det er denne overgangsmodel, der hedder en ”1010er” Cylinder Mrk. TUM 64. Link. | 1) |
19581.5.59i DK: | 1400 | 1010 | Nu 19” hjul, og dermed nyt for og bagparti. Stel og øvrigt, og motor, som 1010éren. Fælge 34 mm. brede. | 1) 3) |
1957 | Micron | — | Scooter knallert, udstyret med de samme motorer, som de sædvanlige modeller. Produceret indtil 1968, i alt 4.000 eksemplarer. Link. | 12) |
1959 | 1700 | .48 ccm. 0,57 hk. Nu med centrifugalkobling med fast drivrulle. 4 % olie i benzinen 70 km/l. Luftfilterhus stadig blank. Cylinder Mrk. TUM 80. Link. | 1) 5) | |
1961 | 2200 | 2200 | Tændrør nu skjult i luftfilterhus, som nu er sort. Radiostøjdæmpning. Indtil medio 1962 til ca. motor nr. 2.450.000 er der monteret gammelt gas system med stang fra tommelgreb til fremadvendt gasspjæld. Herefter synkrongas, hvor forbremsekablet passerer og er fastspændt på det nu bagudvendte gasspjæld. Link. | 12) |
1964 | 3300 | 2200 | Nu pladestel. Firkantet forlygte. Ny type benzinpumpe. Samme motorhus som 2200. Fælge 37 mm. brede. Tank først af stål, senere i serien af plastik. Link. | 12) |
1966 | 3800 | 3800 | Nyt motorhus. Cylinder mrk. TUM 80A med nye skyllekanaler. Udskiftelig drivrulle. Fra 1967 med gashåndtag, så man kunne lukke for gassen i højresving. Bredere skærme. Link. | 5) |
1969 | Flash6000 | Ny motor | Helt ny konstruktion. Motor over Kranken, med kardantræk til baghjulet. Dæk 16z2,00”. 35 kg. 49 ccm. 39,5x40mm. Kompressionsforhold 8,2:1. 1 hk. v.5.000 o/min. blæser kølet. 2,3 l. tank. I 1972 ændres Flash til model 6000, og får teleskopforgaffel. | 7) |
1970 | 3800 | 3800 | De Luxe model med rustfrie stålskærme, og blå farve, kaldet ”DEN BLÅ ENGEL”. 49 ccm. 39,5×40 mm. 1 hk. v. 3.000 o/min. 83 km./l. 28 kg. Dæk 19×1,75” 110,000 solgt i DK. Pris: 998 kr. Forkromning bl.a. af lydpotten. Link. | 1) 5) 6) 7) |
1970 | 5000 | 3800 | Nu 16” hjul. Dæk 16×2,00”. Forlygte på styret. Tank og svinghjulsdæksel hvide. 2½-3 % olie i benzinen, fra 1975 dog 2 %. Farver: orange, blå, gul eller sort. Solgtes sideordnet med model 3800. | 1) 5) |
1973 | Plisolex | 3800 | Sammenklappelig 5000èr. Link. Link-1 Link-2 | 12) |
1973 | 8000Tenor | Franco Morini. Anker Laura.S 4. | Atter helt ny konstruktion, nærmest Puch Maxi lignende. Forskellige udgaver, bl.a. med og uden teleskopforgaffel. Også en model med 4 gear, blinklys og twinsæde. Franco Morini.Anker Laura. S 4. | 9) 1) |
1974 | 4600 | 3800 | Forlygte på styret. Motorløftegreb bag på motoren.Stadig 19” hjul. Beregnet til det amerikanske marked. Link. | 8)12) |
1974 | Renault opnår kontrol over VeloSolex fabrikken, for derefter at afhænde aktiemajoriteten til Motobècane. Produktionen af model 6000 og Tenor stoppes, da de er direkte konkurrenter til Motobècanes`s produkter. | |||
1988 | Yamaha har i mellemtiden overtaget (MBK) og stopper produktionen af VeloSolex, den sidste forlader fabrikken den 7. november 1988. | |||
1993 | Produktionsudstyret bliver sendt til Ungarn og produktionen af ”S 3800” starter, den hedder ikke VeloSolex, men Black`n Roll. Link. | |||
1995 | Impex, frankrig køber selskabet og forhandler S 3800, indtil de går konkurs i 1996. | |||
1996 | George SAFAR overtager konkursboet, og genoptager produktionen, stadig i Ungarn. | |||
1997 | S 3800 bliver typegodkendt i Danmark og den bliver forhandlet over hele landet. | |||
2006 | LE E-SOLEX (elektrisk cykel) får sin debut på det Franske marked. Link. Link-2 |
VELO SOLEX TYPER.
Del karakteristik modelbetegnelse
Stel a) U-formet rørstel 650 og 600
b) Svagt buet rørstel med fodplade 660, 1010, 1400, 1700
og 2200.
c) Pladestel 3300 og fremefter.
Hjulstørrelse a) 24”(så vidt vides aldrig 26” hjul i DK) 600, 660 og 1010
b) 19” 1400, 1700, 2200, 3300,
3800 og 4600
c) 16” 5000, 6000 og 8000.
Bremser Fælgbremse foran Alle modeller helt fra 1951.
Bagbremse: a) Torpedo fuldnav og ikke andet 600, 660 og 1010.
b) Torpedo fuldnav og fælgbremse 1400, 1700*) og 2200
c) Torpedo fuldnav (valgfrit) 3300**) og eller stor frihjulstromle fremefter.
Sadel a) Trekantet damesadel mrk.
VeloSolex 600, 660 og 1010
b) Sadel mrk. Transat 1400, 1700 og 2200
c) Bred vippesadel mrk.
Pryma-Transat/VeloSolex 3300 og fremefter.
Lydpotte a) Lille adskillelig potte
lige under motoren 600 og 660
b) Potte foran stænklappen; 1010, 1400, 1700 og 2200
langt buet rør
c) Potten større 3300 og 3800
d) Mindre bue på rør 3800 og 4600
e) Kort rør, lille bue 5000
f) Helt anden konstruktion 6000 og 8000
*) Blev fra Frankrig leveret med 2 fælgbremser, hvilket ikke kunne godkendes DK. Den danske importør måtte montere et Torpedo frihjulsnav med bremse
i baghjulet, således at knallerten leveredes med 3 bremser. 5)
**) Enten Torpedo bagnav med bremser i pedalerne eller Atom nav med friløb +
en håndbremser til baghjulet på styret. 5)
Importører Bogstavkode i stelnr.
? – 1951: P.T.Nielsen, Vesterport 209, Kgh.
Kun import af motorer, til
motorer, til montering foran på
almindelig cykel. 11)
1951 – 71: Simonsen og Nielsen, Kbh 9) 11) WSN for færdigsamlede,
importerede H for dem,
der blev samlet på cykel-
fabrikken Hamlet i
Kastrup 9)
1954: I december 1954 får Jørgen Hansen, Olympic og
Crescent Cykler, Kbh., import-
tilladelse fra Sverige til at indføre
dels et parti svenske cykler og
knallerter og dels: et parti Velo
Solex’er af 1951 modellen. 10)
1971 – 77: Skandinavisk Reservedele Industri
(SRI), Odense. WSRI 10)
1977 – 80: Mopedan, Odense 5) do 10)
Fra 1981: Motobecane, Odense. (Kun import
af reservedele) (WKM eller KM) 10)
1980: Salget i DK ophører. 5)
1988: Salget i Vesttyskland ophører. 1)
1988: Produktion i Frankrig indstilles. 1)
Kilder: 1) Markt, 1989 (Vesttyskland).
2) Politiken, 1950.
3) SRI, reservedelsblade.
4) Skandinavisk Motorjournal, 1955.
5) Poul Granhøj, Vester Skerninge. 1989.
6) MC Revy, 1974.
7) MC og knallert, 1972.
8 ) Velo Solex reservedelskatalog for
3800 og 4600.
9) Ove Hansen, tidl. fa. Simonsen og
Nielsen, 1989.
10) Børge Brunsgaard, Ridspolitiets
tekn.afd., 1990.
11) ’Styret’ 1950+51.
12) Le Velosolex, 1989.
Udarbejdet af Søren Østergaard, Tåsinge. 15/5 – 1990. Copyright. Udgave:1/12-90
Stor tak for uvurderlig hjælp skal rettes til Poul Granhøj, ligesom Ove Hansens og Børge Brunsgaards oplysninger har været nyttige.
Stor tak til Søren Østergaard for tilladelse til, at dette kompendium må ligge på hjemmesiden.
Nedenfor vil du se en hurtigere oversigt over VeloSoleX historie.
1905 | Goudard og Marcel Mennesson stifter Solex fabrikken. |
1910 | Solex karburator patenteres. |
1940 | Marcel Mennesson fremstiller den første prototype af en 38 ccm. motor og i december 1940 bliver motoren monteret på en herrecykel med 700 mm. hjul. Det var den første Velosolex. |
1942 | Fremstiller man 700 Solex’er (2. prototype) primært beregnet til afprøvning blandt fabrikkens personale. |
1946 | Kommer de første VeloSolexer i handelen. Cylindervolumen er forøget til 45 ccm., tophastigheden 25 km/t og den kører 85 km. på 1 liter brændstof. Der produceres 15 stk. om dagen. |
1947 | British Petroleum (BP) fremstiller Solexine, en olie/benzinblanding, specielt beregnet til VeloSolex. Brændstoffet sælges i 2 liters metaldunke. |
1951 | Hjulstørrelsen ændres til 600 mm. |
1952 | Den første navngivne VeloSolex – type 330 – kommer dette år, cylindervolumen forøges til 49 ccm. Og nu kan motoren løftes fri af dækket med løftehåndtag. |
1956 | Type 660 introduceres på cykeludstillingen i Paris (stelændringer) |
1957 | Type 1010 kommer (motorændringer)- ny cylinder, stempel, topstykke og luftfilter. |
1958 | Type 1400 kommer – hjulstørrelse 550 mm. og tykkere dæk. |
1959 | Model 1700 introduceres med automatkobling, bl.a. som svar på konkurrencen fra Velo Vap. |
1961 | Model 2200 kommer med kosmetiske ændringer og forøget motorydelse. |
1964 | 3300 stellet fremstilles af pladejern og bliver rektangulært – større sadel med kun 1 fjeder og forlygte bliver ligeledes rektangulær. |
1966 | 3800 kommer – momentet er forbedret og vi ser de første farver, idet navnet 3800 står med hvide bogstaver på rød baggrund på luftfiltret. |
1968 | De første VeloSolex i farver introduceres, der laves en rød og en blå model. Produktionen er nu oppe på 290.000 enheder pr. år. |
1968 | Micron introduceres, den er med scooter hjul og en 3800 motor. |
1969 | Hel ny model kommer på markedet, Flash, med motor bygget ind i stellet, kardantræk og med skivebremser på baghjulet. |
1970 | 5000 introduceres, 16” hjul, skærme af rustfri stål og forlygten placeret på styret, den fås i farverne gul, orange, blå og beige. |
1972 | Flash får teleskopforgaffel og navnet ændres til model 6000. |
1973 | Kommer Plisolex, det er en sammenklappelig variant af model 5000. |
1973 | Tenor ser dagens lys, det er anden gang man laver en knallert uden træk på forhjulet (Flash/6000 var den første ). Tenoren blev lavet i forskellige varianter. |
1974 | Model 4600 fremstilles til eksport, en blanding af 3800 og 5000. |
Ligeledes produceres der 2500 stk. af Tenor S 4 (den har 4 gear, manuel kobling og fodbetjent gearskift) en til hver VeloSolex forhandler i Frankrig. | |
1974 | Renault opnår kontrol over Solex og samme år afhænder man aktiemajoriteten til Motobècane, der straks stopper produktionen af 6000 og Tenor, idet disse er direkte konkurrenter til Motobecáne`s produkter. |
1988 | Yamaha, som har overtaget Motobècane (MBK) stopper produktionen af VeloSolex. Den sidste 3800 bliver produceret 7. november 1988, og maskinerne bliver solgt og oplagret på havnen i Le Havre, Frankrig. |
1993 | Produktionsudstyret bliver bragt til Ungarn og en produktion af S3800 (den hedder ikke Solex) starter. |
1995 | Impex, Frankrig køber produktionsselskabet og producerer og sælger S3800 indtil de går konkurs i 1996. M. George SAFAR køber konkursboet og genoptager produktionen, stadig i Ungarn. Den produceres i farverne sort, hvid, gul, sølv og grøn (rolland garros frensh open). |
1997 | De danske myndigheder typegodkender S3800 og Barok Mobility starter importen til det danske marked. Der er forhandlere fordelt over hele landet. |
2006 | LE E-SOLEX ( elektrisk cykel) får sin debut på det Franske marked. |